10-asis jubiliejinis klasikinio Indijos meno festivalis „SurSadhana 2018“

Lapkričio 7-11 d. Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Ryga.

Žvarbų lapkritį šiltais atspalviais nuskaidrins klasikinio Indijos meno festivalis „Sursadhana“, kuris šiais metais dešimtmečio sukakties proga šokio ir muzikos gurmanams dovanos dvi ypatingas dovanas.

Pirmoji jų, tai tarpdisciplininis, daugiažanris šokio spektaklis, paremtas pagrindinių klasikinio indiško šokio stilių bei modernaus šokio technikomis „Rasa – patyrimo lašai“. Spektaklio idėjos autorė, režisierė bei viena iš atlikėjų jau daug metų Berlyne kurianti profesionali bharatanatyam stiliaus šokėja ir choreografė Rajyashree Ramesh. Spektaklio idėja simboliškai tęsia vandens temą, kuri indiško klasikinio šokio kontekste pirmą kartą Lietuvos žiūrovams buvo pristatyta kitame Rajyshree Ramesh projekte „Jalakrida – vandens žaidimai“, kuriame buvo svarstomos daugiaprasmės vandens reikšmės žmogaus ir žemės gyvavimui. Specialiai dešimtajam festivalio jubiliejui sukurtas šokio spektaklis „Rasa – patyrimo lašai“, plėtojantis vandens temą toliau, tačiau šį kartą pagrindiniu atspirties tašku kūrėjai tampa mažytis rasos lašas, savyje talpinantis turtingą mitologinių prasmių dermę, mums lietuviams, žinoma, susijęs ir su svarbia Rasų šventės tradicija. Sąsaja su indiška tradicija pagal spektaklio idėją atsiranda per kalbinius sąskambius, kadangi sanskrito kalbos žodis rasa (रस​) reiškia skonį, o Indijos performatyvaus meno tradicijoje, tai – emocinis „skonis“, kurį žiūrovui sukelia scenoje stebimas reginys. Kaip teigia pati spektaklio idėjos autorė, tai – unikalus kūno-sąmonės potyris, kurį išprovokuoja emocinė išraiškos perdava, kuriama scenoje. Taigi, šis šokio spektaklis eksperimentuoja su žmogiškosios kūno-sąmonės patirties idėja, metaforiškai panaudodamas vienintelio rasos lašo transformacijas: kaip tyros vandens dalelės kinta erdvėje, veikiamos judėjimo, emocijų ir minčių. Spektaklio eigoje rasos lašas tampa simboliu lietuviškos tradicijos reikšmėms, vandeniui kaip stichijai ir kaip vienam pagrindinių kosminių elementų.

Apie idėjos autorę:

Save pristatanti kaip judesio meno atlikėją bei analitikę, Rajyashree Ramesh šiandien yra viena unikaliausių klasikinio indiško šokio tradicijos ambasadorių pasaulyje, jau daugiau nei penkis dešimtmečius aktyviai užsiimanti bharatanatyam stiliaus praktika, choreografiniais projektais bei akademine veikla šokio srityje. Išskirtinis Rajyashree Ramesh atlikimo stilius yra kelių dešimtmečių ieškojimų rezultatas, kuriame persipina Rytų (bharatanatyam, kuchipudi šokio stiliai, joga, klasikinė karnatik muzika) ir Vakarų (šiuolaikinis šokis, Middendorf kvėpavimo terapija, Laban judesio analizės technika) judesio estetikos sampratos. Per savo karjerą Rajyashree Ramesh yra režisavusi ir įgyvendinusi didelės apimties šokio projektus, apjungusius multikultūrines ir multitautines atlikėjų grupes. Rajyashree Ramesh savo kūrybinę ir akademinę veiklą vykdo ne vien Vokietijoje, kur ilgus metus gyvena ir kuria, bet ir kitose Europos šalyse, Indijoje, JAV bei Tolimuosiuose rytuose.

Idėjos autorė ir choreografė: Rajyashree Ramesh
Muzika: Manickam Yogeswaran
Šokėjai: Rajyashree Ramesh ir Rajyashree Ramesh šokio akademija Lietuvoje, Natya Devo šokio teatras
Vokalas ir fleita (karnatik muzika): Manickam Yogeswaran
Mridangam: Vidwan S.V.Giridhar
Bansuri fleita: Adomas Šimkūnas
Vokalas ir kanklės: Agota Zdanavičiūtė

Antroji festivalio dovana klausytojams, tai galimybė po bene 30-ties metų pertraukos Lietuvoje vėl išgirsti unikalią karnatik (Pietų Indijos tradicija) muziką. Karnatik muzika yra vienas seniausių žodinės kultūros fenomenų, išvengęs persų kultūros įtakos ir gyvuojantis jau daugiau nei du tūkstančius metų.  Ją publikai pristatys ypatingas svečias – vokalistas bei kompozitorius Manickam Yogeshwaran. Nuo pat vaikystės Yogeshwaran tradicinio karnatik bei tamilų muzikos vokalo mokėsi pas pripažintus mokytojus Thiru S. Balasingam bei Thiru P. Muthukumarasamy. Taip pat Manickam Yogeshwaran yra pasaulyje pripažinto, Sangita Kalanidhi titulą turinčio, karnatik ir hindustani muzikos  atlikėjo Tripunithura Viswanathan Gopalakrishnan auklėtinis. Muzikinė Yogeshwaran karjera išsiplečia į kino bei vakarietiškos muzikos industrijas. Viena įdomiausių Yogeshwaran, kaip klasikinio Pietų Indijos vokalo meistro, kūrybinių avantiūrų yra įdainuotas garso takelis Stenlio Kubriko garsiajam šedevrui „Plačiai užmerktos akys“, kurį sukūrė Jocelyn Pook.

Kaip solistas Manickam Yogeshwaran yra pasirodęs su svarbiausiais Europos simfoniniais orkestrais. Savo, kaip atlikėjo, universalumą jis puikiai atskleidžia kurdamas ir atlikdamas muzika su dvejomis savo grupėmis: daugiau Pietų Indijos klasikinį skambesį primenančia „Yogeshwaran and Carnatic ensemble“ bei labiau eklektišku muzikiniu projektu su Europos muzikantais „Manickam Yogeshwaran and Band“.

Atlikėjas yra pelnęs pripažinimą už savo pasirodymus tokiuose festivaliuose kaip: BBC Proms, Womad, Glastonbury, Montreaux Jazz Festival, Vienna festival, Arts and Ideas Festival USA, Sacred Music Festival Berlin, Bergen International Festival.

Yogeshwaran vokalui akomponuos mridangistas Vidwan S.V.Giridhar bei Lietuvos muzikantai ir atlikėjai. Muzikinio koncerto metu publika taip pat turės unikalią galimybę stebėti, kaip muzikinius garsus scenoje „įvaizdins“ lietuvių menininkas Gitenis Umbrasas.

Vokalas: Manickam Yogeshwaran
Mridangam: Vidwan S.V.Giridhar
Sitaras: Anatolijus Lomonosovas .Tampūra: Jūratė Adlytė, Olga Lingienė, Anatolijus Lomonosovas